roldalsvegen2
Vi sørger for bestilling av hotell, servicebil og annen tilrettelegging. Vi arbeider med å få til en "god pris".

Testtur 13-15.05.2021

Når vi i 2020 skulle sykle fra Hovden var planen å sykle over Breiborg men dette lot seg ikke gjøre pga vinterstengt vei. Normalen er at veien over Breiborg åpnes medio mai men i 2020 åpnet ikke veien før sent i juni pga den store snømengden. I år derimot (2021) åpnet veien 1. mai. 

På årets testtur deltok Egil Knutsen og Arild Toft på alle etappene mens vi hadde selskap på etappe 1 av John Arne Sie, på etappe 2 hadde vi selskap av Ivar Hebnes og på etappe 3 måtte vi klare oss selv.

selskap1
Turen startet ved at vi benyttet egen bil over til Solbakk. Her ble bilen parkert og vi tok fatt på turen til Sauda. Det første avviket fra planen var at vi valgte å sykle på Fv520 over Strand for å unngå de meste traffikerte veien samt at denne veien inneholder litt mer bakker og at vi dermed kunne generere noe varme. Turen fortsatt deretter langs Tysdalsvannet der man kan tilby syklistene en flott sykkelvei på den nedlagte veien langs vannet. Deretter geleidet John Arne oss gjennom hjembygden Årdal der grønne marker var det mest markerte. Før vi forlot R13 mot Fister tok vi oss opp åsen som skiller Årdal og Fister (den har et navn som vi får komme tilbake til). Å sykle langs Fv 631 gjennom Fister og videre til Hjelmeland ferjekai er et flott alternativ til den mer travle Rv13. Ferjeoverfarten Hjelmeland-Nesvik skal betjenes med henholdsvis en elektrisk- og hydrogenferje, ler mer om dette her

bevertning
Like etter Nesvik forlot John Arne oss til fordel for klatringen opp til Gullingen der han skulle tilbringe 17. mai helgen. Egil og jeg fortsatte via en innlagt kjapp kaffestopp i Vika hos en kollega av Egil. Turen fortsatt i god fart over Sandfjordbrua og videre inn mot Sauda, Obligatorisk ble en stans ved mektige Svandalsfossen før vi ved Sauda Fjordhotell ble stanset av en bekjent av Egil som serverte god og kald drikke til tørste struper. Drikkingen fortsatte vi med i solskinnet ved ankomst ikoniske Kløver Hotell i Sauda. Senere på ettermiddag ble vi innviet i litt av Saudakulturen av den hyggelig betjeningen. FerroMagan som blir utviklet i Sauda basert på råstoffer fra Sør-Afrika er viktige bestandler i stålprodukter som blant annet byggindustrien i hele verden benytter seg av. Men industrihistorien i Sauda begynte før smelteverket i sentrum. Kanskje kan man si at det industrielle Sauda fikk sin ildåp med utvikling av Zink i Almannajuvet ca 1880 der man på det meste sysselsatt opp mot 200 mennesker.

forside2
På etappe 2 som starter med lett duskregn tok vi fatt på veien opp mot Almannajuvet og videre mot Hellandsbyg og Breiborg. Oppover disse kringlete veien fikk vi med egne øyne kunne se hvor sental vannkraftforsyningen har vært og er i Norge. Det er rent imponerende hvilken infrastruktur man har bygd med enkle hjelpemidler. Klatringen til Breiborg rent fysisk var grei nok til tross for partier med 15% stigning men i og med at vi ikke hadde studert kartet i detalj trodde vi at toppunktet var Breiborg (ca 700 moh) noe som definitivt ikke var tilfelle. Derimot skulle vi klatre til ca 1000 moh noe undertegnende ikke var helt motivert til. Når vi derimot kunne skimte Røldal og Håradalen hadde vi en flott nedfart i sikte. Ved ankomst Håra syklet vi opp til skitrekket for å fortære en obligatorisk kaffe. Dette kunne vi se en lang pil etter da restauranten på Håra ikke åpnet før kl 14:00.
energihotellet
Men som de løsningsorienterte syklistene vi er tok vi straks peiling på Energihotellet på Nesflaten. Her ble vi tatt i mot med åpne armer og servert nydelig brunost dekorert is og kaffe. I tillegg til både bevertning og varme fikk vi en meget interessant innføring i Norges største vannkraftsanlegg. Forøvrig må det også nevnes at vi på etappne hadde god hjelp av bakhjulet til Ivar Hebnes. Turen langs Suldalsvannet må være kandidat til strekning med høyest antall tunneler. Heldigvis var vi godt forberedt med lykter både fremme og bak slik at tunnelene ble passert sikkert og trygt. Strekningen mellom Nesflaten er på i underkant av 20 km og på denne streningen er det ca 20 tunneler!!! Sand som var vår destinasjon på etappe 2 ankom vi glade og fornøyde om noe våte. I likhet som på Kløver Hotell hvor vi fortærte lokal mat i form av komle med noe godt i valgte vi på Sand selvfølgelig lokal mat i form av laks fra laksebygda Sand.

Etapper 3 måtte vi klare oss uten både John Arne og Ivar men for meg ble bakhjulet til Egil min livbøye. Jeg klarte å holde meg sånn noenlunde i nærheten av Egil opp klatringen til Gullingen men deretter var energilageret mitt tydeligvis oppbrukt men med hjelp av Egil klarte jeg på ett eller annet vis å karre meg langs Jøsenfjorden og videre over til Hjelmeland tilbake til Solbakk.

Oppsummert besto denne turen seg av tre etapper a 5 timer. Distansene var ca 130 km (1900 hm), 113 km (1900 hm) og 109 km (1700 hm).

Sandnes SK - satser på begge kjønn

Jenter og gutter

Kvinner og menn

Sandnes SK - satser på alle aldersgrupper

Barn og ungdom

Junior og senior

Mosjonist, veteran og pensjonist

Sandnes SK - satser på alle syklegrener

Landevei

Sykkelkross

Bane

Terreng